Što je likvidnost poduzeća i kako se analizira?

sto je likvidnost

Likvidnost je svojstvo imovine, ili njenih dijelova, koje možemo pretvoriti u gotovinu koja nam je dovoljna kako bismo pokrili preuzete obveze.

Likvidnost možemo definirati i kao sposobnost kompanije da podmiruje svoje obveze pravovremeno, bez financijskih poteškoća.

Kada govorimo o likvidnosti, govorimo o sposobnosti da se podmiruju kratkoročne obveze, a pokazatelj visoke razine likvidnosti je sposobnost trgovačkog društva da brzo reagira na nepredviđene financijske situacije.

Također, visoka likvidnost očituje se i sposobnosti tvrtke da ulaže u prilike koje se pojave iznenada. Stabilna likvidnost, odnosno stanje u kojem tvrtka nema poteškoća s plaćanjem obveza, mjerilo je njenog financijskog zdravlja i otpornosti.

Kako analizirati likvidnost?

Likvidnost možemo mjeriti na više načina, međutim neki od najčešćih pokazatelja likvidnosti uključuju koeficijent tekuće likvidnosti (Current Ratio), koeficijent ubrzane likvidnosti (Quick Ratio) i koeficijent trenutačne likvidnosti (Cash Ratio).

Koeficijent tekuće likvidnosti pokazuje nam omjer kratkotrajne imovine i kratkoročnih obveza. Za većinu poduzeća optimalan omjer kratkoročne imovine i kratkoročnih obveza je 2:1, što znači da je velika vjerojatnost da će dospjele obveze biti plaćene.

Koeficijent ubrzane likvidnosti trebao bi biti veći od jedan, no treba imati na umu da se iz ove jednadžbe izbacuju zalihe kao nelikvidni dio kratkotrajne imovine. Ono što je ključno zapamtiti, kod izračuna koeficijenta ubrzane likvidnosti kratkoročne obveze ne bi smjele biti veće od kratkotrajne imovine umanjene za zalihe.

Koeficijent trenutne likvidnosti pokazuje kolika je pokrivenost kratkoročnih obveza novčanim sredstvima kojima raspolažemo, odnosno kolika je pokrivenost obveza likvidnom kratkotrajnom imovinom. S obzirom na jednadžbu koja glasi novac/kratkoročne obveze, koeficijent ne bi trebao biti ispod 0,10.

Iako se trenutna likvidnost smatra najstrožim pokazateljem, za kvalitetnu analizu likvidnosti poduzeća dobro ga je koristiti i s drugim pokazateljima.

Tek kada dobijemo kompletnu sliku financijskog zdravlja poduzeća, dobit ćemo i odgovor na pitanje možemo li na vrijeme i bez posljedica na poslovanje podmiriti sve obveze.

Razlika između likvidnosti i solventnosti

Likvidnost i solventnost u žargonu se često poistovjećuju, no važno je znati da nije riječ o istoznačnicama. Kako smo naveli, likvidnost se odnosi na kratkoročnu sposobnost poduzeća da plati svoje obaveze na vrijeme.

Solventnost je upravo suprotno od likvidnosti. Solventnost je dugoročna mjera financijske stabilnosti koja se odnosi na sposobnost poduzeća da ima pozitivan neto kapital i da trajno pokriva svoje obveze.

Poduzeće može biti likvidno jer ima dovoljno gotovine u kratkom roku, ali istovremeno može biti i nesolventno jer ima više obaveza u dugom roku od imovine.

Naravno, situacija može biti i obrnuta pa da ima trenutni problem s likvidnošću zbog, primjerice, poremećaja u opskrbnom lancu, ali dugoročno ima pozitivan neto kapital.

Na naše poslovanje ne utječe isključivo naša likvidnost ili likvidnost naših kupaca, nego i likvidnost dobavljača jer njihov nedostatak kratkoročnih sredstava može utjecati i na našu sposobnost ispunjavanja obveza prema klijentima.

Nelikvidnost dobavljača

Nelikvidnost dobavljača može dovesti do poremećaja u opskrbnom lancu, rasta cijena ili smanjenja kvalitete, različitih ograničenja u kreditnim uvjetima i potencijalnog prekida suradnje.

Dobavljač koji se susreće s problemom likvidnosti možda neće moći ponuditi povoljne uvjete plaćanja ili rokove plaćanja na koje ste do tada navikli, što posljedično može dovesti i do ugroze vaše likvidnosti.

Nedostatak gotovine kod dobavljača može značiti da će se i vaši planovi morati mijenjati i da ćete i sami morati potražiti nove izvore financiranja za podmirenje obveza.

Rješenje za kratkoročne probleme s likvidnošću za mnoge tvrtke su sve češće takozvane peer-to-peer platforme, odnosno slični oblici financiranja bez posredstva financijskih institucija.

U Hrvatskoj je to platforma PlatiMe koja omogućuje izdavateljima računa da do svježeg kapitala dođu prodajom nedospjelih eRačuna. Ova platforma pokazala se i kao izvrstan izvor oplemenjivanja kapitala na vlastitom viškom likvidnosti.

Rješenja za jačanje likvidnosti

Usluge poput PlatiMe služe kako bi se osigurao novčani tijek, posebice u situacijama kada kupci inzistiraju na dugim rokovima plaćanja ili kada se jave neplanirane situacije koje zahtijevaju veću količinu gotovine od one kojom trenutno raspolažemo.

Platforma olakšava naplatu nedospjelih potraživanja i pomaže poduzećima da poboljšaju likvidnost, odnosno da zarade na višku likvidnih sredstava.

Omogućuje i poslovnim partnerima da osnaže dobre odnose kroz inovativan oblik financiranja bez posredstva financijskih institucija i pretjerane papirologije.

Primjerice, tvrtka primatelj eRačuna zahvaljujući PlatiMe može dinamički upravljati svojom likvidnošću i ostvariti mogućnost povećanja efekta nabave kroz niže cijene i to tako da iskoristi pravo prvokupa svog izloženog, nedospjelog eRačuna.

Riječ je o prijevremenom financiranju koje se dogovara direktno između pošiljatelja i primatelja eRačuna. Proces sudjelovanja na PlatiMe započinje suglasnošću primatelja da se eRačun izloži na platformi.

Prije samog izlaganja, kupac, primatelj eRačuna potvrđuje njegovu ispravnost u segmentu računske i formalne kontrole.

Kupac na platformi može vidjeti sve svoje eRačune, što mu daje mogućnost da pošalje svojim dobavljačima ponudu za otkup vlastitih nedospjelih potraživanja uz diskont.

Tako primatelji eRačuna s viškom likvidnih sredstava mogu ostvariti značajnu uštedu kroz prijevremeno plaćanje dugovanja.

Osim toga, mogu zaraditi na vlastitom višku likvidnosti i usput ojačati dobre partnerske odnose s dobavljačem.

Primatelji eRačuna koji koriste pravo prvokupa i otkup dugovanja, odnosno otkup nedospjelih eRačuna mogu ostvariti veći prinos za isto vremensko razdoblje u usporedbi s depozitom u banci i to s minimalnim rizikom.

Jačanje likvidnosti

Likvidnost možemo jačati brojnim aktivnostima, a temelj dobrog upravljanja financijskom stabilnošću zasigurno je dobro planiranje.

Međutim, kako smo već ranije spomenuli, ponekad na našu likvidnost mogu utjecati ostali dionici iz našeg eko-sustava i zato je dobro poznavati brza i efikasna rješenja kojima možemo osigurati priljev gotovine, a da se ne zadužujemo u bankama.

Rješenja kao što je PlatiMe smanjuju ovisnost poduzeća, posebice kada redoviti priljevi kasne ili se dogode druge nepredviđene situacije.

Registracijom na platformi tvrtke u samo 24 sata mogu ostvariti priljev novca kroz prodaju potraživanja uz diskont te smanjiti financijski stres povezan s čekanjem naplate, posebice kod onih klijenata koji inzistiraju na dugim rokovima plaćanja.

PlatiMe je jednostavno i sigurno rješenje za sve poslovne subjekte koji žele poboljšati likvidnost bez komplikacija kakve mogu nastati kod korištenja tradicionalnih financijskih proizvoda.

Zahvaljujući PlatiMe svi poslovni subjekti mogu u najkraćem roku optimizirati upravljanje gotovinom i osigurati fleksibilniji pristup gotovini, što omogućava stabilnije poslovanje, a to je ono što je ključno!

Ostavi komentar